10 redenen voor het uitvoeren van surveys voor volksuniversiteiten

De volksuniversiteiten zijn een landelijk netwerk van onderwijs voor volwassenen. Voor veel mensen is het dé plek om bijvoorbeeld een taal te leren, te werken aan de persoonlijke ontwikkeling, een creatieve cursus te volgen of meer te weten te komen over kunst & cultuur. De volksuniversiteit is een plek die bijdraagt aan een levenlang leren of permanente educatie: het voortdurend actualiseren van de kennis in de snel evoluerende maatschappij.

Met de slimme en handige tools van TuesdaySurveys kunnen volksuniversiteiten eenvoudig waardevolle feedback ophalen van cursisten.

Surveys of enquetes: ideeal middel om de klanttevredenheid te meten

Er zijn verschillende redenen waarom het uitvoeren van enquêtes onder cursisten van volksuniversiteiten nuttig kan zijn. We zetten hier tien mogelijke redenen op een rij:

1. Verbetering van de kwaliteit van het onderwijs: Enquêtes kunnen helpen bij het identificeren van gebieden waarin de kwaliteit van het onderwijs kan worden verbeterd, zoals de inhoud van de cursussen, de kwaliteit van de docenten en de beschikbaarheid van leermiddelen.

2. Identificatie van behoeften: Enquêtes kunnen helpen bij het identificeren van de behoeften en verwachtingen van cursisten, zodat volksuniversiteiten hun programma's beter kunnen afstemmen op de behoeften van hun doelgroep.

3. Verbetering van de communicatie: Enquêtes kunnen helpen bij het verbeteren van de communicatie tussen cursisten en volksuniversiteiten, bijvoorbeeld door feedback te geven over de duidelijkheid en relevantie van informatie die aan cursisten wordt verstrekt. De ontvangen feedback kan ingezet voor verbeteracties maar is ook een geweldig instrument om successen te communiceren in de vorm van ‘statements’ in marketing en communicatie.

4. Verbetering van de retentie: Enquêtes kunnen helpen bij het identificeren van factoren die bijdragen aan een hoge retentiegraad - het behouden van cursisten zodat deze na een (eerste) cursus terugkomen als deelnemer aan een andere of vervolgcursus.

5. Identificatie van problemen: Enquêtes kunnen helpen bij het identificeren van problemen die cursisten ondervinden, zoals problemen met toegang tot leermiddelen of problemen met het vinden van informatie over cursussen.

6. Verbetering van de kwaliteit van dienstverlening: Enquêtes kunnen helpen bij het identificeren van gebieden waarin volksuniversiteiten hun dienstverlening kunnen verbeteren, zoals klantenservice en administratieve processen.

7. Verbetering van de tevredenheid: Enquêtes kunnen helpen bij het meten en verbeteren van de tevredenheid van cursisten over verschillende aspecten van hun ervaring met volksuniversiteiten.

8. Identificatie van trends: Enquêtes kunnen helpen bij het identificeren van trends in de behoeften en verwachtingen van cursisten, zodat volksuniversiteiten hun programma's kunnen blijven aanpassen aan veranderende omstandigheden. Dit kan bijdragen aan het tijdig aanbieden van nieuwe cursussen of cursussen op andere vlakken.

9. Benchmarking: Enquêtes kunnen helpen bij het vergelijken van prestaties tussen verschillende volksuniversiteiten, waardoor ze inzicht krijgen in hoe ze presteren ten opzichte van hun ‘concurrentie’. Ook kun je benchmarken binnen één volksuniversiteit, bijvoorbeeld: is de tevredenheid van cursisten over alle sectoren gelijk?

10. Ondersteuning voor besluitvorming: Enquêtes kunnen helpen bij het informeren en ondersteunen van besluitvorming op verschillende niveaus binnen volksuniversiteiten zelf, zoals strategische planning en budgettering. Zijn er zaken die in de nabije toekomst gaan spelen waarbij je de mening of input van cursisten zou willen gebruiken?

Meer weten over de mogelijkheden van TuesdaySurveys?

De kracht van onze oplossing voor Volksuniversiteiten is de automatisering van het uitnodigen van cursisten (of docenten) om deel te nemen aan een of meer surveys. Als volksuniversiteit stel je zelf je survey(s) samen en bepaal je zelf heel eenvoudig wie je wanneer uitnodigt. De feedback ontvang je in heldere rapportages in de vorm van PDF: eenvoudig te delen met collega's of bestuur!